S h i m a 's F o t o P a g e

By: norhasimah mohd nor

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 6-Jul-2008 21:27 Email | Share | Bookmark
hihihi Anniversary mkn kueh jekkkk :P

 
 
 
 
 
Quote:
huhu ni kira cam entry edisi kuih-muih tradisional laa ....sbn sblm kawen aram x reti godek kuih lgsung...setakat tlg pegang sudip goreng pisang tuh lepas laaaa (tu pun bancuhan tepung mummy yg buek, kim salam laaa kalu nk suh bancuh sendiri!! ) kalu kat masia kuih-muih ni buleh sgt nk beli jekk 4 bijik sehinggit (ermm skrg der lg kerr kuih semurah nih? ) tp sejak dah kawen ni tercampak pulak kt negara omputih alamatnyerr kine pandai2 laaa korek blk ilmu wat kuih nih ....mujurlaaa ramai kwn2 yg berpengalaman x lokek berkongsi resepi kuih-muih warisan melayu.....tq2...
psst: mekasih pada sume yg wish Anniversary tuh...entry khas kine tunggu pas esok yerr (adusss..apa nk masak sok nih?? )


APAM GULA HANGUS
resepi: hazz_63@myresepi.com

2 biji telur
1 cawan gula pasir
1 cawan air
1/2 cawan minyak masak
2 sudu besar marjerin
2 sudu susu pekat
1 sudu teh soda bikarbonat.
1 1/2 cawan tepung gandum.

CARA:
1. Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air.kemudian sejukkan
2. Didalam blender masukkan telur,susu,minyak dan marjerin kisarkan anggaran 3 minit
3. Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama-sama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
5. Kukus adunan tadi di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit.
6. Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik.
7. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah dibahagian bawahnya.


SERI AYU
resepi: rossitamz@myresepi.com

5 biji telur (saiz kecil)
250gm tepung gandum
300gm gula
2 camca teh ovallate - i x bubuh sbb xder
1 camca teh baking powder
250ml santan
Pewarna hijau
2 camca teh paste pandan
Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)

CARA:
1. Panaskan kukusan.
2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
4. Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
6. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

NOTE: adunan buleh dpt dlm 40 biji bergantung pada saiz acuan. kalau guna kelapa parut kering dinasihatkan kukus dulu kelapa td bersama sedikti air hingga lembut spt kelapa parut fresh supaya bila dikuarkan drp acuan nnti kelapa atas kuih tuh x runtuh/hancur...











Quote:
NOTE: disebabkan aritu x puas mkn PAU (kak jasmeen) pg td i bantai wat 20 bijik hameeeekkkk ko!! sowang mkn 10 bijik tersadai satu ari


INTI SERI KAYA (thanks mama lepas kempunan nk mkn kaya kt sini)
Resepi: Mamafami.... (i copy paste resepi fr FP Kak Nor@ Dubai..halal yerr kak nor)

6 butir telur
3 cawan santan kelapa
450g gula
3 sudu besar tepung gandum
2 helai daun pandan (tambahan)

CARA:
1. Pukul telur dengan 150g gula hingga kembang.
2. Masukkan santan kelapa dan tepung. Kacau rata.
3. Jadikan gula hangus dengan 300g gula.
4. Tuangkan gula hangus ke dalam bancuhan telur dan masakkan di atas api yang sederhana sehingga masak. Masakkan selama lebih kurang setengah jam.


NOTE: i wat 1/3 jekk drp adunan di atas...resepi PAU (kak jasmeen) tu buleh refer pada list sblh okies
itik GeMbO-gEMbO...
Quote:
mshafie > Ouhhh samalah kita naik pelamin thn lepas tp bro rezeki u dah tambah 'ahli' i lom lagikk
rani > i baik ati tauuuu kak rani x penah ngepau duit org...
jasmeen > nk bayang jap camano rupher mat saleh kemaruk PAU nnti dah pindah i nak test 'lidah' jiran baru kot2laaa depa buleh terima PAU KAYA maunyerrr kaya-raya kita kak jasmeen oii
roylazim > mekasih kak roy
zira > mekasih yer zira
aishah > mekasih kak bln posa x lama dah tu kine warm up 'engine' dr skrg
nor > mekasih byk2 kak nor
mamasya > bkn setakat bersandar mama...terlentang terus...
ummisyahir > mekasih ummi...pilih2 ummi nk kuih mana
cak > cukup kerr sehinggit??? kalau tgk perut kami maunyerr terjegil bijik mata
maisya > mekasih byk2 kak maisya amennnnn
umieaisyah > mekasih umie...
Hajar > mekasih kak hajar.. moga2 masin mulut akak tingin nk dukung bb
farah > mekasih farah... kalau dok brjiran 10 bijik pau sekaya tuh selamat masuk umah u....
niza et sofia > tq kak niza.. semestinyerr kuih-muih tuh melintas2 atas pagar umah akak
the kesum return > tq ct!! i dah tepek resepi seri ayu tuh..harapnyerr menjadilaa yer
yati-m > tq kak yati.. apam tuh nyesal wat 8 bijik jekk (bkn kedekut tp pestime try testing dulu..)
cek de sam > mekasih kak
anis aisya > tq kak anis wish.. mostly kuih tuh pestime wat sendiri alhamdulillah menjadi...kak anis trylaaa wat minum ptg simple2 belaka resepi
arme > tq kak arme.. semoga berkat doa akak.. beli jek pengukus kecik cam i pun guna pengukus sayur jekk cenonet tp kuat bekerja
kak cahaya > tq.. x muda sgt pun..
ida isk > huhuuu sbb dah tercampak kt sini kinelaaa usaha nk mkn kalau x kempunan kak ida..
fazarina > mekasih kak rina..ikshh sape pulakk celebrity kali nih!!
srsfeqah > mekasih... kalau kt masia maybe sampai skrg i x reti godek apam
shariza > betuuuuuiiiii tuhhh!!
wawa > mekasih kak wa.. perut dah kembung isi mcm2..bkn takat donut n pau jekk!
boxhousestudio > betui kerr tgn buleh dilentur?? cenggini nk try gaklaaa nnti pegang nozzle...
MaDiHa > tq kak madiha...amen
kamalina > hehee satu gang kita yerr kak!!
zara > mekaish kak zara nnti nk try gaklaa ayam basil tuh nampak yummy sungguh!!
dayang > hehheehe malas2 kt masia masih buleh beli kak dayang...
sitizya > bunga tuh guna marzipan rahmah...cadang nk deco kek tp last minute i cucuk atas pulut jekk
masriyah > akak dah nk blk masia segala kuih buleh balun nnti jelesnyerrr nk ikutttt!!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net